Aarhus Byråd har d. 14. maj 2025 besluttet at sende Investorteamets forslag til Udviklingsplan for Pier 3 og Indre Aarhus Ø i offentlig Høring i 4 uger fra 15. maj 2025 til 12. juni 2025.
Udviklingsplanen kommer til at bestemme de overordnede fysiske rammer for hvordan Aarhus Ø færdigudvikles i løbet af de kommende 10 år, og sætter dermed de fremtidige rammer for byrum og byliv, samt borgernes og beboernes trivsel og aktivitet.
Fællesrådet anerkender projektudviklingsteamet for et ambitiøst forslag til Udviklingsplan for Pier 3 og Indre Ø. Det er dygtige, kreative og erfarne projektudviklere samt dygtige, kompetente og engagerede rådgivere, som vi er overbeviste om kan lave en god Udviklingsplan for Pier 3.
Men det afgørende er, om det er politikerne og borgerne der fastlægger rammer og indhold for Udviklingsplanen - eller om det er Investorteamet.
Bliver det en Udviklingsplan, som Byen, Borgerne og Beboerne på Aarhus Ø ønsker den - eller en Udviklingsplan som Investorerne og Projektudviklerne ønsker den!
Aarhus Kommune har de seneste 2-3 år gennemført en omfattende og rigtig god Borgerinddragelsesproces om Visionsplanen for Aarhus Ø og Udviklingsplanen for Pier 3, som rigtig mange interesserede og engagerede borgere har deltaget i.
Hovedkonklusionen og Anbefalingerne fra Borgerinddragelses-processen er, at Aarhus Ø mangler Grønne rekreative arealer af betragtelig størrelse samt Kulturelle aktiviteter og Fritids-aktiviteter som ønskes placeret centralt på Pier 3.
I det fremlagte forslag til Udviklingsplan for Pier 3 og Indre Aarhus Ø fra Investorteamet, savner Fællesrådet fortsat opfyldelse af væsentlige dele af de ønsker, som borgerinddragelsen efterspørger.
Derfor har Fællesrådet udarbejdet forslag til justering af ”Udviklingsplan for Pier 3”, så den i højere grad opfylder borgernes ønsker, anbefalinger og forventninger fra Borgerinddragelsesprocessen.
Nedenfor kan du læse om Fællesrådets Forslag til justering af Udviklingsplanen, og hvad DU kan gøre for at påvirke Aarhus Byråd med DIT Høringssvar.
Med udgangspunkt i Borgerinddragelsens ønsker, forventninger og Anbefalinger, samt på baggrund af Fællesrådets analyser og vurdering af Investorteamets forslag til Udviklingsplan, har Fællesrådet udarbejdet nedenstående forslag til justering af Udviklingsplanen for Pier 3:
Masterplanens hovedelementer respekteres og bevares. Boulevarden med langsgående sigtelinje til Domkirken bibeholdes i sin oprindelige form - uden indsnævring og afgivelse af byrums-areal til byggefelter - og færdiggøres med grønt midterfelt/Rambla med plads til byrumsinventar og aktiviteter, samt fremtidige trafik-disponeringer
Handelsgaden på Boulevarden udelades, da den ødelægger Boulevarden og er et nostalgisk fremmed element, og ude af kontekst med en Maritim Masterplan, og ikke er efterspurgt i Borgerinddragelsen. Der er mange andre muligheder for at etablere butikker i karreernes gadeplan, fx langs Tværforbindelsen
De Maritime aktiviteter i Kanaler og Bassiner prioriteres og den Langsgående Kanal langs Boulevarden etableres i sin fulde bredde. uden indsnævring og afgivelse af vandrums-areal til byggefelter. Hvor Tvær-forbindelsen krydser Kanalen, kan eventuelt etableres et mindre bassin og ”Bernhards Brygge” for ophold og pause/stop for vandaktiviteter i Kanalen. Broerne der forbinder Pier 2 og 3 samt Pier 3 og 4 bør udelades, da de begrænser de maritime aktiviteter til og fra samt i Bassin 5 og Bassin 7
2 Bolig-karreer centralt på Pier 3 erstattes af Kultur-byggeri og et kombineret Foreningshus/Kulturhus/Museum, hvorved der frigøres areal til både større Grønne Nær-rekreative arealer og Kultur-byggeri samt Fritidsaktiviteter i et transformeret Pakhus 77 centralt på Pier 3. Dette friholder også de vigtige Sigtelinjer fra Tværforbindelsen og Østbanetorvet/Hjortholmsgade til Lodstårnet og Havnebassinet til og fra eksisterende by
Bolig-karreen på det sydlige hjørne af Pier 3 ved Lodsbassinet udelades af hensyn til udsyn og sigtelinjer til og fra kajkanterne på Pier 3 samt Pier 2 og Havnepladsen ud i havneløbet og til Aarhus Bugten og Mols. Boligkarreen kan eventuelt flyttes til byggefeltet på Pier 2 som Erhvervs-m2, hvis økonomien kræver det
Inddrager 5.000 m2 offentligt Byrum på Boulevarden til byggefelt, og indsnævrer Boulevarden for etablering af Handelsgade.
Inddrager 5.000 m2 - 10.000 m2 offentligt Vandrum til byggefelt, og indsnævrer den langsgående Kanal og begrænser de Maritime aktiviteter, samt udelader de tværgående Kanaler på Pier 3.
Etablerer kun i alt 11.000 m2 grønne arealer på Pier 3, svarende til 10% grønt areal, heraf opnås 4.000 m2 ved delvist at nedrive et afskåret Pakhus 77.
Sigtelinjer og forbindelser til og fra eksisterende by blokeres af boligkarreer omkring Lodstårnet.
Etablerer tæt bebyggelse på Pier 3 med 12 Bolig-Karreer hvor 67% er 6-7 etager høje, og efterlader et amputeret Pakhus 77 på kun 6.000 m2 grundareal til fremtidigt Museum, Kulturelle aktiviteter og Fritidsaktiviteter!
Etablerer tæt bebyggelse omkring Lodstårnet og Lodsbassinet samt ved færgelejer, som tager udsyn og sigtelinjer til og fra kajkanterne på Pier 3 samt Pier 2 og Havnepladsen ud i havneløbet og til Aarhus Bugten og Mols.
Begrænser muligheden for adgang til Pier 3 og Aarhus Ø fra vandsiden, og afholdelse af store internationale sejlsportsstævner, ved brug af færgelejerne, den grønne centrale park og Tværforbindelsen.
Ønsker ingen bygninger på Pier 2, da de 20.000 m2 byggeret på Pier 2 foran Bestseller, er skubbet over og presset ind som boligbebyggelse på Pier 3.
Etablerer Broer der forbinder Pier 2 og Pier 3 samt Pier 3 og Pier 4, der afspærrer og begrænser de Maritime aktiviteter til og fra samt i Bassin 5 og Bassin 7.
Samlet Etageareal: 162.000 m2 på Pier 3 & 4.500 m2 på BJB
Bevarer Masterplanens Sigtelinjer. Langsgående Kanal og hele Boulevarden med grønt midterfelt/Rambla med plads til byrumsinventar og aktiviteter, samt plads til fremtidige trafik-disponeringer.
Bevarer Masterplanens Kanal langs Bernhard Jensens Boulevard i fuld bredde, med plads til at prioritere og styrke de maritime aktiviteter i kanalen.
Etablerer 23.500 m2 grønne rekreative arealer centralt på Pier 3 og langs Kajkanter og Færgelejer samt omkring Lods-bassinet, svarende til 22% grønt areal.
De vigtige Sigtelinjer og Forbindelser fra Tværforbindelsen og Østbanetorvet samt Hjortholmsgade til Lodstårnet og Havnebassinet, til og fra eksisterende by, er friholdt for bebyggelse.
Friholder plads til en areal-reservation centralt på Pier 3, til Grønne nær-rekreative arealer, samt et et kombineret Foreningshus/Kulturhus/Museum, og til Fritidsaktiviteter i et transformeret Pakhus 77.
Friholder plads til grønne rekreative arealer omkring Lodstårnet og Lodsbassinet, så man bevarer udsyn og sigtelinjer til og fra kajkanterne på Pier 3 samt Pier 2 og Havnepladsen ud i havneløbet og til Aarhus Bugten og Mols
Friholder plads omkring Færgelejerne, så man bevarer mulighed for at ankomme til Pier 3 og Aarhus Ø fra vandsiden til den grønne centrale park og Kultur-Strædet.
Friholder adgang til Bassin 5 og Bassin 7 til og fra havnesiden, og bevarer mulighed for maritime aktiviteter, turbåds-sejladser og afholdelse af internationale sejlsportsstævner.
Bevarer muligheden for udnyttelse af 20.000 m2 Byggefelt på Pier 2, hvis økonomien for Økonomisk Balance for Aarhus Ø kræver det.
Samlet Etageareal: 149.000 m2 på Pier 3 & ingen på BJB
Der savnes en samlet Trafikplan for Aarhus Ø og en Plan for Bernhard Jensens Boulevard, før man kan vurdere en plan om færdigudvikling af Aarhus Ø.
En indsnævring af Boulevarden vil gå ud over Sigtelinjen fra Boulevarden til Domkirken som er en vigtig del af Masterplanen for Aarhus Ø, og det forhindrer man etablerer et grønt midterfelt med plads til byrumsinventar og bylivs-aktiviteter, samt plads til trafikafvikling og fremtidige trafik-løsninger.
Hvis den offentlige Kanal langs Boulevarden indsnævres fra 20m til 8m, nedprioriteres et hovedelement i Masterplanen, som skulle give plads til samt tilgodese og forbinde de maritime aktiviteter i bassiner og i kanaler på Aarhus Ø.
Hvis Kanalen indsnævres, kommer de 7-etagers høje bygninger på Pier 3 meget tæt på Boulevarden og øger skyggekastningen på Boulevarden.
Masterplanens tværgående Kanaler på Pier 3, som giver luft mellem husene og dybe kig og sigtelinjer på tværs af Aarhus Ø, er inddraget til byggefelter. Det er derfor vigtigt at sigtelinjen på Tværforbindelsen fra lystbådehavnen samt Hjortholmsvej ikke blokeres af de to bolig-karréer omkring Lodstårnet. Bolig-karren på sydspidsen af Pier 3 bør ligeledes udelades, så Sigtelinjer og udsyn fra Havnepladsen, Pier 2 og Nørreportkrydset ikke blokeres af bolig-karréen, som eventuelt om nødvendigt i stedet kan placeres på det resterende byggefelt på Pier 2 foran Bestseller-bygningen.
Der savnes grønne friarealer af betragtelig størrelse (15.000 m2 som Skanseparken) centralt på Pier 3 i tilknytning til Lods-tårnet/Lods-bassinet og kommende Museet/Kulturhus samt Pakhus 77. Pier 3 er tæt bebygget med boligkarreer, og der bør disponeres/reserveres ca. 1/3 af det samlede areal på Pier 3 til Grønne nær-rekreative arealer, det Kulturelle i et foreningshus/Kulturhus/Museum, samt fritidsaktiviteter i et transformeret Pakhus 77.
2 Bolig-karreer centralt på Pier 3 erstattes af Kultur-byggeri og et kombineret Foreningshus/Kulturhus/Museum, hvorved der frigøres areal til både større Grønne Nær-rekreative arealer og Kultur-byggeri samt Fritidsaktiviteter i et transformeret Pakhus 77 centralt på Pier 3. Dette friholder også de vigtige Sigtelinjer fra Tværforbindelsen og Østbanetorvet/Hjortholmsgade til Lodstårnet og Havnebassinet til og fra eksisterende by
Bolig-karreen på det sydlige hjørne af Pier 3 ved Lodsbassinet udelades af hensyn til udsyn og sigtelinjer til og fra kajkanterne på Pier 3 samt Pier 2 og Havnepladsen ud i havneløbet og til Aarhus Bugten og Mols. Boligkarreen kan eventuelt flyttes til byggefeltet på Pier 2 som Erhvervs-m2, hvis økonomien kræver det
De 6 Midtby-fællesråd står sammen om kravet: ”Større Grønne Områder på Pier 3”. Midtby-Fællesrådene har sendt følgende til Aarhus Byråd:
”Fællesrådene havde store forventninger til den borgerinddragende proces for Pier 3, der nu har været i gang i lang tid. Vi håbede, at Pier 3 ville blive en ny start på en fællesskabende byudvikling, fordi Pier 3 har en beliggenhed, som alle byens borgere og gæster bør få glæde af. Vi må også pointere, at netop ved at skabe fælles arealer og muligheder for alle beboere i Aarhus på Pier 3, så ville man leve op til byrådets oprindelige hensigt om at sikre sammenhænge og tilgængelighed mellem det nye og gamle Aarhus.”
”Det er derfor en stor overraskelse, at vi IKKE kan genkende borgernes ønske i den plan, der er fremlagt af udviklingsteamet”.
Aarhus Internationale Sejlsportscenter støtter Fællesrådets forslag til justering af Udviklingsplanen, og udtaler:
”Det er helt afgørende for afholdelse af vores store internationale sejlsports-arrangementer at vi har mulighed for at anvende Bassin 5 og Bassin 7 samt åbne friarealer på Pier 3 som baglands-areal, samt i øvrigt at Bernhard Jensens Boulevard er åben, bred og tilgængelig som hovedfærdselsåre på Aarhus Ø”.
Havneforeningen Aarhus Lystbådehavn (HAL) der repræsenterer 28 maritime foreninger på Aarhus Ø, støtter Fællesrådets forslag til justering af Udviklingsplanen, og udtaler:
”Det er helt afgørende for mange af vores maritime foreninger, at der er åben og fri adgang til og fra Bassin 5 og Bassin 7 samt brede åbne kanaler til vores maritime aktiviteter”.
Anerkendte byplanlæggere og arkitekter støtter Fællesrådet forslag til justering af Udviklingsplanen, så den respekterer og overholder Masterplanen.
Vi håber også at få DIN støtte og opbakning i DIT Høringssvar.